طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

پروفیل کانال آبرسان و تخلیه

با توجه به اختلاف رقوم ابتدا و انتهای کانال های آبرسان ، امکان انتقال ثقلی آب از این کانالها به سمت مرکز ایران وجود ندارد و باید با استفاده از ایستگاههای متعدد پمپاژ ، انتقال آب میسر گردد .

همچنین چون در نظر است از همین مسیر بعنوان مسیر کانال کشتیرانی نیز استفاده گردد ، لذا باید علاوه بر سیستم پمپاژ ، دروازه هایی برای عبور مقطعی کشتی ها نیز در طول مسیر این کانال تعبیه گردد .

روشن تر اینکه این کانال در واقع یک کانال بزرگ پلکانی خواهد بود که آب از پله های پایینتر به پله های بالاتر پمپاژ خواهد شد . و کشتی ها نیز از همین پله ها برای بالا رفتن استفاده خواهند نمود .

همانطور که در شکل زیر دیده می شود ، آب از دریای عمان یعنی تراز صفر باید به تراز های مختلف ، پمپ شود و به پلکانهای بالاتر رسانده شود تا در نهایت بتواند دریاچه حاج علیقلی یا کویر چاه جام دامغان را پر نماید که در رقوم 900 خواهد بود .

خوشبختانه چون در نظر است که آب دریاچه ها دائماٌ از کانال وسط تخلیه و موجب جایگزینی آب تازه گردد ، لذا امکان نصب توربین های مولد انرژی و تولید برق آبی وجود دارد و بخش عمده ای برق تولید خواهد شد .

 از نطر رقومی ، کانال تخلیه نیز همانند کانال های آبرسان و کشتیرانی خواهد بود ، با مختصر تفاوتی در شرایط توپوگرافی ، بنابراین ، طراح بر این باور هست که از پلکانهای کانال تخلیه میتوان انرژی برقابی تولید نمود . زیرا آب موجود در تراز 900 و سایر دریاچه های واقع در ترازهای مختلف دارای چنان انرژی پتانسیلی هستند که می توانند دهها و دهها سیستم برقابی و دستگاههای مولد برق را راه اندازی نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد