طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

عکس ها و نقشه های کتاب

نقشه ها ، مقاطع و کروکی ها و پیش طرح ها و عکس های کتاب را اسکن نموده و در آلبومی قرار داده ام که برای دیدن آنها باید به این آدرس کلیک کنید :

http://komijan.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album07&page=1

مشخصات کتاب

مشخصات کتاب

تمامی مطالبی که تاکنون در این وبلاگ نقل کرده و عموماٌ سعی کرده ام منبع و ماخذ هر قسمت را نیز ذکر کنم از کتاب تالیفی آقای مهندس هومان فرزاد اقتباس شده است و اصولاٌ این وبلاگ را با نیت زنده کردن نام آن استاد گرامی ایجاد کرده ام و تمامی حقوق ناشی از این وبلاگ را نیز بایشان متعلق می دانم .

مشخصات کتاب مورد اشاره بشرح زیر است :

نام کتاب : در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی در ایران

چاپ اول : سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

ابتکار و تالیف : مهندس هومان فرزاد

قطع : وزیری

تعداد صفحات : 184 صفحه

تیراژ : 1500 نسخه

چاپ : مرکز اسناد و مدارک علمی وزارت غرهنگ و آموزش عالی ب

 

اثرات پروژه بر خزر

ب- بررسی آثار تخلیه آب ارومیه به خزر

بدلایل زیر این پروژه هیچ آثار زیان آوری برای بحر خزر ندارد :

1- آب وارده فقط شور است ولی مواد مضره ندارد .

2- آب با وزن مخصوص 280 گرم در لیتر به محض ورود به خزر بسرعت به اعماق آن نزول کرده و کم کم در آب شیرینتر و سبکتر حل میشود .

3- عمق دریای خزر در قسمت های جنوبی بیش از 900 متر است و آبهای اعماق بیش از 300 متر عملاٌ ساکن و راکد است و اضافه شدن مقدار ناچیزی آب ارومیه تغییری در آن نمی دهد .

4- حجم دریاچه ارومیه 25 میلیارد مترمکعب و حجم آب خزر بیش از 97000 میلیارد مترمکعب یعنی نزدیک 3880 برابر آن استب

 ، لذا اضافه شدن آن به خزر اثر مهمی ایجاد نمی کند .

5- در قسمت جنوبی خزر ، جریانهای آبی در جهت عکس عقربه های ساعت بوده و یک جریان منظم دورانی و دائمی است . پس از ورود آب از طریق کانال باریکی در حوالی هشتپر بدرون خزر ، مسیر حرکت آب شور و سنگین در مسیر جنوب – جنوبشرقی و رو به اعماق دریا خواهد بود .

تهران 25/11/1348

تجدید نظر بهمن 1362

مهندس هومان فرزاد

                          ص 62 و 63 کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

ماهی و سایر منافع حاصله

چه مقدار ماهی میتوانیم تولید کنیم ؟

وزن یکساله کل دریای خزر 450000 تن میباشد که میانگین تولید آن در هر متر مربع حدود یک گرم در سال است و با توجه به عمق کم دریاچه ارومیه و امکان تقسیم و تفکیک مناطق آن به حوضچه های بچه ماهی و کارهای پرورش ماهیان میتوان از هر مترمربع این دریاچه 2 گرم ماهی بدست آورد .

جمع مقدار ماهی قابل صید سالیانه این دریاچه حدود 10000 تن خواهد بود که معادل مجموع صید رسمی و قاچاق سهم ایران از دریای خزر است . ب

 

                                  ص61  کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

منافع دیگر

 به نظر اینجانب ( فرزاد ) منافعی که از جلب سیاحان و ورزشکاران میتوان انتظار داشت رقم خیلی با اهمیتی در اقتصاد این ناحیه را تشکیل خواهد داد و سالانه سر به میلیونها تومان خواهد زد . زیرا کمتر ناحیه ای در دنیا از این همه موهبت طبیعی برخوردار است .

پیران را سکوت و زیبایی طبیعی جزائر و چشمه های متنوع آب معدنی ، جوانان را شنا و اسکی روی آب و کوههای پر برف اطراف و شکارگاههای متعدد و اهل تفریح را آبهای گوارا و میوه های بی نظیر و هتل ها و متل هایی که ساخته خواهد شد جلب می کند و اقتصاد این منطقه را بسرعت رونق خواهد داد .

لیمنولوژی

لیمنولوژی

ماهی در آبی پرورش می یابد که شیرین یا کم شور باشد و اکسیژن کافی داشته باشد و ماهی خوراک خود را که در درجه اول فیتوپلانکتون و در درجه دوم زئوپلانکتون میباشد، در آن آب پیدا کند .

بعد از شیرین شدن آب دریاچه آیا شرایط بوجود آمدن و زیستن فیتوپلانکتون ها فراهم میشود یا خیر ؟

بدلایل زیر فراهم میشود :

1- مواد معدنی چه در لایه های رسوبی دریاچه و چه در رسوبات رودخانه های وارده موجود و قطعی است .

2- املاح – وجود املاح نیز در آب شیرین شده دریاچه قطعی است .

3- اکسیژن و گاز کربنیک – بمناسبت تماس آب و هوا و بادهای بوجود آورنده امواج ، وجود این دو ترکیب نیز قطعی است و با کم شدن نمک ، نیز مقدار آنها افزوده می گردد .

4- نور و حرارت – وجود نور و حرارت کافی بدلیل کم عمق بودن دریاچه قطعی می باشد .

5- عدم وجود مواد مضره – وجود گازهایی سمی مانند هیدروژن سولفوره یا مواد سمی دیگر تاکنون در آب و رسوبات دریاچه گزارش نشده است .یاب

 

                                 ص 60 کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

زمان تخلیه و هزینه

بحث ریاضی در کمیت و کیفیت و زمان تخلیه

با این حساب میزان دقیق تخلیه مفید و بهینه کاملاٌ قابل محاسبه است و پس از آن میتوان نسبت به برآورد دقیق هزینه و مدت اجرای پروژه و محاسبات دیگر مهندسی اقدام نمود . مدت اجرا با افزودن میزان تخلیه کمتر میشود . اگر آنرا مساوی ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه فرض کنیم سالانه ۳ میلیارد مترمکعب تخلیه صورت خواهد گرفت که میشود ۵ ساله دریاچه را تخلیه نمود و هزینه اجرای آن ۲۵۰ میلیون دلار میشود . 

زمان شیرین شدن آب نیز بین ۱۲ تا ۱۵ سال طول میکشد . ولی اگر دبی تخلیه را ۲۰۰ مترمکعب در نظر بگیریم در آنصورت میزان هزینه ۴۰۰ میلیون دلار بوده و برق قابل توزیع حاصله نیز قریب یک میلیون کیلوات و مدت اجرای طرح در حدود ۶ سال و زمان شیرین شدن نیز قریب ۸ سال خواهد بود .

                                  ص۶۸ کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

کمیت و کیفیت و زمان تخلیه

بحث ریاضی در کمیت و کیفیت و زمان تخلیه

مسلماٌ اگر کانال و سیستم تخلیه راه اندازی شود ، مساحت دریاچه و ارتفاع آب آن بشدت تابع ورودی و خروجی خواهد بود ، یعنی بطور نرمال هر سالهمساحت دریاچه کمتر و در نتیجه از میزان تبخیر نیز کاسته خواهد شد ، و میتوان پذیرفت که اگر مساحت در یاچه تا حد معینی تقلیل یابد ، مقدار معینی تخلیه که در حقیقت جانشین تفادت تبخیر است ، بدون تغییر در سطح دریاچه میسر خواهد بود .

زیاد شدن مقدار تبخیر باعث شورتر شدن آب و زیاد شدن مقدار تخلیه موجب شیرین تر شدن آب دریاچه می گردد ، ولی برای افزودن میزان تخلیه باید کانالهای وسیعتر و تلمبه های قویتر و توربوژنراتورهای بزرگتری و سرمایه گذاری بیشتری را می طلبد .

با این حساب میزان دقیق تخلیه مفید و بهینه کاملاٌ قابل محاسبه است و پس از آن میتوان نسبت به برآورد دقیق هزینه و مدت اجرای پروژه و محاسبات دیگر مهندسی اقدام نمود . مدت اجرا با افزودن میزان تخلیه کمتر میشود . ب

بحث

                                  ص59 کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

انتخاب مسیر انتقال آب

انتخاب مسیر کانال

بهترین مسیر برای کانال تخلیه ، مسیری نیست که حداقل ارتفاع را داشته باشد، مثلاٌ مسیر خوی جلفا و کنار ارس تا دریای خزر برای این طرح مطلقاٌ مناسب نیست ، اما سه مسیر زیر قابل مطالعه هستند :

1- دریاچه ارومیه به مراغه و در امتداد راه آهن به جنوب میانه و از آنجا در امتداد شاخه شرقی غربی قزل اوزن به شمال هرو آباد و از میان تونلی به حوالی هشتپر طوالش بدریای خزر وارد شود .

2- از شرفخانه به شمال تبریز و در امتداد غرب به شرق به زیر سراب و اردبیل به گردنه حیران و از آنجا در جنوب آستارا به بحر خزر وارد شود .

و به هرحال تعیین بهترین مسیر محتاج نقشه برداری و امعان نظر و مقایسه های فنی و اقتصادی است که باید انجام پذیرد .  

                                   ص58 کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

راه های تخلیه آب ۲

راه حل دیگر :

باید از نوعی سیفون که با نیروی برق کار بکند استفاده نمود . گردنه حیران که در حدفاصل اردبیل تا آستارا قرار دارد بارتفاع 1650 متر است و باید آب دریاچه را تا ارتفاع آن گردنه برسانیم و سپس از آنجا ریزش داده و در نقطه ای در جنوب آستارا به دریای خزر وارد کنیم .

در این صورت با احداث چندین نیروگاه هیدرو الکتریک با توربین های پلتون میتوان برقی در حدود یک میلیون کیلو وات بدست آورد .

این برق قادر است آب دریاچه ارومیه را تا ارتفاع گرده حیران ( در حدود 300 متر) براحتی بالا برد. البته برای این کار باید کانالها و تونلها و تلمبه خانه ها ( یا بامرودهایی ) در طول سیصد کیلومتر مسیر تعبیه کرد .

باید توجه داشت که میتوان روی محور توربوژنراتورها پمپ هایی نیز تعبیه نمود که در صورت لزوم مقداری هم آب را بالا داد و از مسیر دو طرف استفاده نمود .

                                   ص58کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

راه های تخلیه آب

تونل تخلیه

برای بررسی امکانات طرح ، فرض کنید قادر باشیم تونلی غربی - شرقی در عمق کوههای آذربایجان با شیب معین حفر کنیم و آب دریاچه ارومیه را به دریای خزر تخلیه کنیم .اختلاف ارتفاع این دریاچه با دریای خزر نزدیک به 1300 متر است و میتوان از ریزش آب در این ارتفاع در ایستگاههای متعددی تولید برق نمود.

چون عمق تونل مذکور در بخش هایی 400 متر و طول آن حدود 200 کیلومتر خواهد بود ، لذا حفر چنین تونلی مقدور نخواهد بود و ناچار باید راه حل دیگری را جستجو کرد  .

اطلاعات آقای مهندس فرزاد مربوط به زمانی است که سدهای متعدد مخزنی در مسیر رودخانه ها احداث نشده بود ، در حالیکه هم اکنون تعدادی سد مخزنی در حوزه های مختلف آبریز احداث شده و یا در حال ساخت میباشد ، و همچنین تعداد زیادی تونل بلند و طویل برای آبرسانی شهرهای مختلف و زراعت در حال احداث میباشد و یا احداث شده است ، یک نمونه تونل را سراغ دارم که در عمق بیش از 1200 متری قله کوه های ایران و بطول بیش از 40 کیلومتر برای آبرسانی در حال احداث است . نگارنده .                        

خلاصه طرح

ایده طرح

چون نمک حوزه های آبریز اطراف دریاچه در طول میلیونها سال در آب این دریاچه حل شده ، میزان شوری آن به 280 گرم در لیتر رسیده است .

حال اگر آب این دریاچه را یکباره خالی کنیم و مدت چند سال صبر کنیم با توجه به آورد سالیانه 15 میلیارد متر مکعب ، پس از مدتی دوباره دریاچه با آب پر میشود ، ولی غلظت آن بحدی کم می شود که ماهیان قادر به زندگی و تولید مثل در آن می گردند و این دریاچه خیلی شور به دریاچه کم شور تبدیل خواهد شد .

خزر با 13 گرم در لیتر و آرال با 8/0 گرم در لیتر شوری می توانند انواع معینی از ماهی های خزر و آرال را در دریاچه ارومیه پرورش دهند .

ص57 کتاب در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی

حجم آب وارده

مقدمه  - حجم آب و واردات دریاچه ارومیه

چون سطح متوسط آب دریاچه 5000 کیلومتر مربع و عمق میانگین آن 5 متر است بنابراین حجم آب به حدود 25 میلیارد مترمکعب بالغ می گردد .

این حجم آب در مقابل حجم آب دریای خزر که بالغ بر 97320 کیلومترمکعب است معادل 3880/1 ( یک در مقابل 3880 ) است .

مجموع واردات یکساله دریاچه ارومیه را در یکسال ماکزیم به ترتیب زیر حساب می کنیم :

اشل دریاچه در 29 شهریور سال 1347 عدد 20+ و در 11 خرداد 1348 عدد 265+ را نشان داده است ، یعنی سطح آب در 253 روز از پاییز و زمستان و بهار جمعاٌ 245 سانتیمتر بالا آمده است . اما تبخیر هم داشته ایم – تبخیر این دریاچه چون هم عرض دریای خزر است کمتر از آن نیست – تبخیر دریاچه در همان مدت 253 روز در حدود 60 سانتیمتر حسلب می کنیم و باین ترتیب اختلاف دو عدد بالا آمدن و تبخیر می شود :

305= 60 + 245

یعنی 3 متر در سال که وقتی این عدد 3 را در سطح دریاچه 5000 کیلومترمربع ضرب کنیم به عدد 15 میلیارد مترمکعب در سال بعنوان ورودی سالانه دریاچه می رسیم . میزان واردات سالانه در سالهای مینیمم به 4 میلیارد مترمکعب نیز تنزل پیدا می کند .                           ص 57 کتاب

اطلاعات آقای فرزاد مربوط به زمانی است که سدهای متعدد مخزنی در مسیر رودخانه های وارده احداث نشده بود ، در حالیکه هم اکنون تعدادی سد مخزنی در حوزههای آبریز احداث شده و یا در حال ساخت میباشد ، از آنجمله سد شهرچای و سد سیمینه رود را نام می برم . نگارنده .                        

مشخصات کتاب مهندس فرزاد

مشخصات کتاب

تمامی مطالبی که تاکنون در این وبلاگ نقل کرده و عموماٌ سعی کرده ام منبع و ماخذ هر قسمت را نیز ذکر کنم از کتاب تالیفی آقای مهندس هومان فرزاد اقتباس شده است و اصولاٌ این وبلاگ را با نیت زنده کردن نام آن استاد گرامی ایجاد کرده ام و تمامی حقوق ناشی از این وبلاگ را نیز بایشان متعلق می دانم .

مشخصات کتاب مورد اشاره بشرح زیر است :

نام کتاب : در جستجوی منابع ناشناخته آب و انرژی در ایران

چاپ اول : سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

ابتکار و تالیف : مهندس هومان فرزاد

قطع : وزیری

تعداد صفحات : 184 صفحه

تیراژ : 1500 نسخه

چاپ : مرکز اسناد و مدارک علمی وزارت غرهنگ و آموزش عالی ب

 

نام های دریاچه ارومیه

نام های دریاچه

این دریاچه در دوران های مختلف تاریخی اسامی متعددی را بخود گرفته است .

ردیف

زمان و محل ذکر نام

نام دریاچه

1

دوره مدیها و آشوریها

ریما

2

در زمان قدیم

اورمیا

3

در زبان پهلوی

چچست

4

در کتاب اوستا

چچست

5

در کتاب شاهنامه

خنجست

6

در کتاب نزهت القلوب

چیچست

7

ابودلف جغرافی دان

دریاچه شور

8

در کتاب حدود العالم

دریای کبودان – دریای ارومیه

9

در کتاب شلمیر

دریاچه شاهی

10

از سال 1305 تا 1357

دریاچه رضائیه

11

از سال 1357 تاکنون

دریاچه ارومیه

اخیراٌ نیز اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی ، در یک اقدام کاملاٌ ناپسند ، مبادرت به تعویض نام های ترکی جزائر این دریاچه به نام های فارسی نموده است .

شوری آب دریاچه ارومیه

ج – شوری آب

آب دریاچه بحدی شور است که زندگی ماهی در آن ممکن نیست . در جلد 22 کتاب بریتانیکا 1968 در صفحه 804 شوری آب این دریاچه را سه پنجم (5/3)بحرالمیت ذکر کرده است . اما شوری و میزان املاح دریاچه در حد 282 گرم در لیتر است و با توجه به میزان املاح 227 تا 275 گرم بحرالمیت ، بنظر می رسد از آن شورتر باشد .

شیرین کردن آب دریاچه ارومیه - ۴

وسعت آبریز – سطح آبگیر دریاچه در حدود 50 هزار کیلومتر مربع بوده و بیش از 15 رودخانه بزرگ و کوچک به این دریاچه می ریزند که مهمترین آنها ، رودخانه های تلخه رود ( آجی چای ) از تبریز ، قلعه چای ، چرن چای ، صوفی چای ، اریک چای ، زرینه رود ، سیمینه رود ، مهاباد ، بارانداز چای ( باراندوست چای) ، شهر چای ارومیه ، نازلوچای و زولاچای سلماس است .

چشمه ها ـ چشمه های معدنی متعددی با خواص مختلف و سرد و گرم ، قلیائی گاز دار و بی گاز و نمکی و تلخ ، گوگردی ؤ اهن دار در کوههای اطراف دریاچه وجود دارند .

عمق دریاچه ـ عمق دریاچه از 5/4 تا 2/15 متر ذکر شده است .

مقدار بارندگی – بارش سالیانه این ناحیه از 350 تا 550 میلیمتر ذکر شده است .

بادها – بادها نسبتاٌ زیاد و اغلب از مغرب به مشرق و یا از شمال غرب به جنوب شرق است .

جریان های اب – احتمال قریب به یقین وجود جریان های زیر :

1-   جریان بعضی چشمه هایی که از زیر آب در خود دریاچه باز میشود .

2-    جریان شورتر شدن آب بر اثر تبخیر سطحی و نزول آب نمک شورتر به اعماق دریاچه .

3-  جریان های سرد و گرم بر اثر مخلوط شدن آبهای سرد ورودی رودخانه ها با آب گرم دریاچه و تغییر محل آبها در سطح و عمق برحسب وزن مخصوص و محل و موقعیت آنها .

4-   جریانهای شدید امواج و آب در امتداد حرکت بادهای شدید .

سواحل – از روی نقشه میتوان سواحل شور و باتلاقی را که در اثر بالا رفتن سطح آب به زیر آب می روند ملاحظه نمود . شبه جزیره شاهی ( اسلامی ) در مشرق دریاچه در مواقع پر آبی ، کاملاٌ بصورت جزیره در می آید .

شیرین کردن آب دریاچه ارومیه - ۳

تغییرلت سطح آب – در بهار و پاییز بعلت تبخیر و دریافت سیلابهای بهاره ، سطح آب دریاچه تغییر می نماید و مساحت آن از 4000 تا 6000 کیلومتر مربع در نوسان است . ماکزیمم ارتفاع اشل در یازدهم خرداد 1348 عدد 265 + و مینیمم ارتفاع آن بر روی اشل منصوبه در ایستگاه اداره برق و تاسیسات راه آهن ایران در 29 شهریور 1347 عدد 20 + را نشان داده است .

در طرح حاضر از عدد فوق استفاده خواهد شد .

طول و عرض دریاچه – طول این دریاچه از 129 تا 142 کیلومتر و عرض آن از 37 تا 58 کیلومتر در تغییر بوده است . آثار زمین شناسی حاکی از آ  است که در ادوار قدیم ، سطح آب دریاچه تا حدود گردنه خوی بالا آمده و از آنجا آب بطرف ارس سرریزی و تخلیه طبیعی صورت گرفته است .          ص 52 کتاب

مساحت و جزائر – مساحت دریاچه با احتساب مساحت جزائر 4850 کیلومترمربع و بدون جزائر 4770 کیلومتر مربع تعیین و تعداد جزائر 56 و مساحت آنها 80 کیلومتر مربع میباشد . بزرگترین جزیره قویون داغی یا کبودان باطول 9 و عرض 4کیلومتر ، در تمام فصول سال دارای آب شیرین و درختان و حیوانات وحشی میباشد . جزائر آرزو و اسپیرو و اشک داغی از دیگر جزائر وسیع این دریاچه است .

شیرین کردن آب دریاچه ارومیه - ۲

مقدمه – ایده طرح

الف – تونل تخلیه

ب- مسیرهای ممکن

ج – بحث ریاضی در کمیت و کیفیت و زمان تخلیه

قسمت سوم توضیحات لازم

الف – لیمنولوژی و شرایط پرورش ماهی بعد از کاهش غلظت

ب – بررسی وضع مخلوط شدن آب دریاچه ارومیه با آب دریای خزر

الف - از نظر زمین شناسی ، دریاچه ارومیه از انواع دریاچه های تکتونیک ژئوسینکلینالی است که بر اثر فشارهای داخلی و حرکات پوسته زمین بوجود آمده است .                                                                         ص 47 کتاب

ب – از نظر شیمیایی و نوع نمک های محلول در آب ، دریاچه ارومیه از تیپ کلروره است که قسمت اعظم املاح انرا نمک طعام با غلظت 280 گرم در لیتر تشکیل می دهد .

ج - از نظر بزرگی و وسعت سطح آب ، در رده بیستم دریاچه های روی کره زمین قرار دارد و دریای خزر که رده اول را دارا می باشد بزرگترین دریاچه جهان است .

ب- فیزیوگرافی و هیدروگرافی دریاچه

وضع – این دریاچه در استان آذربایجان ایران در مشرق شهر ارومیه از 37 درجه و 5 دقیقه تا 38 درجه و 16 دقیقه عرض شمالی و از 45 درجه تا 45 درجه 58 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است .

ارتفاع – سطح آب دریاچه از سطح آب دریاهای آزاد 1300 متر است .

شیرین کردن آب دریاچه ارومیه - ۱

دریاچه ارومیه با آب شیرین

طرح نمک زدائی از دریاچه ارومیه

آب دریاچه ارومیه بسیار شور است و زندگی ماهی در آن ممکن نیست . اگر بتوانیم آب این دریاچه را شیرین و یا کم شور نمائیم ، هر ساله هزاران تن ماهی از این دریاچه حاصل خواهد شد و بعلاوه سیاحان و ورزشکاران بسیاری همه ساله برای شنا و اسکی آبی و ماهیگیری و استفاده از چشمه های آب معدنی بی نظیر و کوههای پر برف اطراف جلب خواهند شد .

توربین در تنگه هرمز

1-   در هر شبانروز  4 مرتبه آب پر و خالی میشود و منحنی تغییرات و ضعیت آنرا نشان می دهد .

2-  با توجه باینکه حداکثر ارتفاع آب در بوشهر گاهی به 3 متر می رسد ، میتوان نیروی عظیم جریان آب را در تنگه هرمز تصور کرد و این نیرو بوسیله توربین های مخصوص آبی قابل بهره برداری است .

3-  این تاسیسات را که به زبان انگلیسی تایدال پاور پلانت می گویند در چند نقطه از جهان از جمله فرانسه و روسیه اجرا گردیده است .

4-  در فاز 2 این پروژه ، اطلاعات دقیقی از هیدروگرافی سه عامل مهم سرعت آب در هر مقطع ، جهت جریان آب و حرارت آب مورد احتیاج است .

5-  به احتمال قوی یک جریان دائمی آب شورتری باید در اعماق 60 تا 70 متری تنگه هرمز وجود داشته باشد که جهت حرکت آن یکطرفه و از خلیج فارس به سمت دریای عمان است .

6-   از خواص این تاسیسات آنست که دائمی است و میلیونها سال دیگر هم ادامه خواهد داشت .

7-  حتی ممکن است لازم باشد در مقابل تمامی تنگه هرمز ، سدی ساخت شود و برای عبور و مرور کشتی ها ، تعدادی دریچه دوبل تعبیه گردد .

تهران 21 اسفند 1347

تجدید نظر بهمن 1362