طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

حجم آب وارده

مقدمه  - حجم آب و واردات دریاچه ارومیه

چون سطح متوسط آب دریاچه 5000 کیلومتر مربع و عمق میانگین آن 5 متر است بنابراین حجم آب به حدود 25 میلیارد مترمکعب بالغ می گردد .

این حجم آب در مقابل حجم آب دریای خزر که بالغ بر 97320 کیلومترمکعب است معادل 3880/1 ( یک در مقابل 3880 ) است .

مجموع واردات یکساله دریاچه ارومیه را در یکسال ماکزیم به ترتیب زیر حساب می کنیم :

اشل دریاچه در 29 شهریور سال 1347 عدد 20+ و در 11 خرداد 1348 عدد 265+ را نشان داده است ، یعنی سطح آب در 253 روز از پاییز و زمستان و بهار جمعاٌ 245 سانتیمتر بالا آمده است . اما تبخیر هم داشته ایم – تبخیر این دریاچه چون هم عرض دریای خزر است کمتر از آن نیست – تبخیر دریاچه در همان مدت 253 روز در حدود 60 سانتیمتر حسلب می کنیم و باین ترتیب اختلاف دو عدد بالا آمدن و تبخیر می شود :

305= 60 + 245

یعنی 3 متر در سال که وقتی این عدد 3 را در سطح دریاچه 5000 کیلومترمربع ضرب کنیم به عدد 15 میلیارد مترمکعب در سال بعنوان ورودی سالانه دریاچه می رسیم . میزان واردات سالانه در سالهای مینیمم به 4 میلیارد مترمکعب نیز تنزل پیدا می کند .                           ص 57 کتاب

اطلاعات آقای فرزاد مربوط به زمانی است که سدهای متعدد مخزنی در مسیر رودخانه های وارده احداث نشده بود ، در حالیکه هم اکنون تعدادی سد مخزنی در حوزههای آبریز احداث شده و یا در حال ساخت میباشد ، از آنجمله سد شهرچای و سد سیمینه رود را نام می برم . نگارنده .                        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد