طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

تولید برق از جزر و مد

تولید برق از جذر و مد دریا در تنگه هرمز

چرا جذر و مد دریای خزر بیش از چند سانتیمتر نیست ؟ ولی سطح خلیج فارس نصف دریای خزر است اما جذر و مد آب خلیج چندین متر است .

نوروز سال 1346 با همسر و دختر هفت ساله ام مرجان یکی دو هفته در بوشهر بودیم و مرجان که همه روزه در کنار دریا قلاب بدست در انتظار ماهی نشسته بود ، متوجه پر و خالی شدن ( بالا و پایین رفتن آب ) دریا شده بود .

او می گفت : بابا ، یه غولی آنجا وسط دریا نشسته و گاهی با دهانش آبهارا می کشد و دریا خالی میشود ، و بعد هم دوباره آنرا بدریا خالی می کند و دریا پر میشود ....

من به فکر افتادم که واقعاٌ این غول کجاست و چه نیروی عظیمی باید داشته باشد ؟

در تاریخ 13/9/46 یکروز که به دریای جنوب خیره شده بودم ناگهان این معضل برایم حل شد . متوجه شدم که آن غول در دریای عمان نشسته است و بر اثر جزر و مد محدبی که در اقیانوس هند بوقوع می پیوندد ، آبهای کناره دریای عمان بالا و پایین می رود و باین نتیجه رسیدم که باید یک جریان قوی و شدید آب از تنگه هرمز بدرون خلیج فارس وجود داشته باشد . بنا بر بررسیها ، جزر و مد خلیج فارس تماماٌ سطحی و افقی است ، یعنی دو مرتبه در شبانه روز آب از تنگه هرمز وارد خلیج فارس میشود و دو مرتبه هم با شدت از آن خارج میشود .

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد علی خداپرست دوشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 03:45 ب.ظ http://mohammadali.blogsky.com

«بابا انار دارد»، بنویس! معلم می گوید و او به یاد می آورد دست های لرزان بابا هیچ اناری ندارد، میان شیارهای پینه بسته دستانش، جز رنج چیز دیگری نیست. معلم هجی می کند انار می شنود «فقر»؛ معلم می گوید: «نان دارد»، می داند که، دروغ است هیچ نانی ندارد، معلم می گوید: «آن مرد در باران آمد» می نویسد، آن مرد در باران رفت و هرگز نیامد.
داستان فقر، داستان کهنه ایست، فقر، دستان گشاده ای دارد که گاه بی هراس از در و دیوار یک خانه بالا می رود و تا سقف تحمل آدم ها، نفسگیر می شود. نه آدم ها شبیه همند و نه خواسته هایشان شبیه تر، آنقدر که همه دخترک ها به فکر چشمان عروسکند و پسرک ها در پی فهم تیر تفنگ؛ همه مردها زندگی را با تمام ابعادش برای چار دیواری خانه هایشان می خواهند و همه زن ها در آرزوی آنند که هیچ وقت فرزندانشان الفبای گرسنگی را نیاموزند،
فقر برای خیلی ها آشناست ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد