طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

طرح های مهندس هومان فرزاد Hooman Farzad's Ideas

ایجاد و احیای دریاچه های داخل ایران از ایده های مهندس فرزاد است .تمامی حقوق ناشی از وبلاگ متعلق به آقای مهندس فرزاد است.

کانال بزرگ کشتیرانی ایران۳

 

می خواهیم در کنار دریای عمان ، مرکز تولید نیرو و تلمبه خانه ای عظیمی بوجود آوریم که به وسیله کانال بسیار بزرگی آب دریا را اول به مرداب جازموریان و سپس به کویر لوت و از آنجا به دشت کویر ریخته و آنقدر این کاسه ها را پر کنیم تا آب به دریاچه قم و کویر کاشان برسد و امکان ایجاد بندر تجارتی مهمی را در آن حدود فراهم کند .

فکر پر کردن کویر با آب دریا قبلاٌ هم از طرف بعضی از متفکرین عنوان شده است ، ولی باید توجه داشت که اولاٌ کویرهای ما هم سطح دریا نیستند و ثانیاٌ به همان دلیلی که این دریا در قدیم خشک شده ، بازهم خشک میشود . بعلاوه مشکلات بزرگ دیگری هم در بین است که شایان دقت و مطالعه بسیار می باشد .

در هر حال باید ایمان راسخ داشته باشیم که امروزه به کمک علم و صنعت به حل و رفع دشواری های آن قادر خواهیم بود ، و باید صمیمانه معتقد باشیم که برای انجام پروژه های بزرگ همیشه دید وسیع و همت بلند داشته باشیم .

اهم مشکلات :

ارتفاع دریاچه ها ، جازموریان ۳۵۰ کویر لوت ۴۰۰ و دشت کویر ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد عمان هستند .

تبخیر شدید : مقدار پمپاژ باید بقدری باشد که بر تبخیر سطحی {بیش از ۳۵۰۰ میلیمتر در سال}و نفوذ بویژه در سال های اول فائق آید .

پمپاژ دائم : هرگز نمیتوانیم پمپاژ را قطع کنیم زیرا باید سطح آب دریاچه ها را ثابت نگهداریم .

بالا رفتن شوری آب: مقدار نمک محلول در آب دریاچه ها روز بروز افزایش می یابد ، و آب شورتر و شورتر خواهد شد ، تا جایی که مانند شرایط دریاچه ارومیه امکان زندگی ماهیان از بین می رود و در مرحله بعد هم نمک متبلور شده و مثل دریاچه قم کناره ها نمکی میشود . و این عیب اساسی کار ماست . چه باید کرد ؟

صفحه ۱۰۵ و ۱۰۶ و ۱۰۷ کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد